.

ΣΤΑΘΗΣ ΚΑΣΤΕΡΙΔΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ "ΠΕΛΛΑ ΔΗΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ" ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ.

 

 

 

ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ «ΠΕΛΛΑ ΔΗΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ» ΣΤΑΘΗ ΚΑΣΤΕΡΙΔΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΣΤΙΣ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2019

Το τελευταίο διάστημα υπάρχει ένας έντονος διάλογος και προβληματισμός για την καθιέρωση στις δημοτικές εκλογές του συστήματος της απλής αναλογικής.
Είναι μια πρόταση που έχει ήδη προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση και προβληματισμό σε μεγάλο κομμάτι της αυτοδιοίκησης και ένταση στη σχέση της ΚΕΔΕ με την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών.
Κατ΄ αρχήν συμφωνώ απολύτως για το σύστημα Απλής Αναλογικής στους ΟΤΑ Α΄ Βαθμού. Ο λόγος είναι προφανής: Δικαιότερη αντιπροσώπευση των παρατάξεων στα Δημοτικά Συμβούλια και στα υπόλοιπα θεσμοθετημένα όργανα του Δήμου.
Το αναλογικό σύστημα είναι αδιαμφισβήτητα το δικαιότερο και αντικειμενικότερο σύστημα που αποδίδει την πολιτική έκφραση των πολιτών. Ήταν και είναι ένα διαρκές θέμα πολιτικού προβληματισμού της σύγχρονης δημοκρατίας μας. Ήταν το αγκάθι για τους μεγάλους πολιτικούς σχηματισμούς. Πάντα όμως επίκαιρο και επιτακτικό, με ή χωρίς σκοπιμότητες.
Η απλή αναλογική, είναι και μπορεί να είναι λύση στην τοπική αυτοδιοίκηση, λόγου του χαρακτήρα του πεδίου εφαρμογής της. Η αυτοδιοίκηση αποτελεί έναν πολιτικό χώρο ο οποίος τα τελευταία χρόνια κατόρθωσε με την επιταγή του πολίτη, να αποκοπεί από τον έντονο κομματισμό του παρελθόντος και να λειτουργήσει περισσότερο συνθετικά, στις μικρές ή μεγάλες τοπικές κοινωνίες. Ο αποχρωματισμός των τοπικών προβλημάτων και προτεραιοτήτων είναι απόλυτα διακριτός και τον έχει αποδεχτεί στο σύνολό της η αυτοδιοίκηση με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Αναμφισβήτητα το εκλογικό αυτό σύστημα εξασφαλίζει την αντικειμενική έκφραση της πολιτικής βούλησης του πολίτη και εξασφαλίζει την απόλυτη αναλογικότητα στην εκπροσώπηση στην τοπική αυτοδιοίκηση, χωρίς να αλλοιώνει την επιθυμία του εκλογικού σώματος.
Τι σημαίνει πρακτικά το σύστημα της Απλής Αναλογικής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, στέλνει στον δεύτερο γύρο τους δυο πρώτους σε ποσοστά υποψηφίους, εφόσον κάποιος επικεφαλής δεν συγκεντρώσει το ποσοστό 50%+1. Ωστόσο οι δημοτικές παρατάξεις θα εκπροσωπούνται στα συμβούλια με βάση τον αριθμό των εδρών που θα εξασφαλίζουν από τον α΄ γύρο με το σύστημα της απλής αναλογικής. Την δεύτερη Κυριακή θα αναμετρώνται δυο πρόσωπα και όχι οι παρατάξεις τους. Το σύστημα αυτό ευνοεί την προοπτική συμμαχιών, δηλαδή εισάγεται μια νέα εποχή στην διοίκηση των Δήμων, αυτό της συναίνεσης, σε τοπικό αυτοδιοικητικό επίπεδο.
Στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ Στα Ιωάννινα στις 30/11 και 1/12 /2017 εξέφρασαν την άποψή τους πολλοί για την Απλή Αναλογική. Η πλειονότητα των αιρετών είναι κατά της απλής αναλογικής. Ορισμένοι εξέφρασαν την άποψή τους να εφαρμοσθεί στις μεθεπόμενες δημοτικές εκλογές, ελάχιστοι είναι υπέρ. Ο Υπουργός Εσωτερικών κος Πάνος Σκουρλέτης μίλησε για δικλείδες ασφαλείας που θα επιτρέψουν την μετάβαση από το ένα σύστημα στο άλλο. Π.χ. για τον προϋπολογισμό και το Τεχνικό Πρόγραμμα κορυφαία θέματα των Δήμων. Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω ιδιαίτερα ότι η παράταξή μας ήδη το 2016 και 2017, 2018 έχει ψηφίσει εν μέρει και τον προϋπολογισμό ως προς τις ανελαστικές δαπάνες καθώς και σε εκτελέσεις έργων προμηθειών που έχουν χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά ή εθνικά προγράμματα και το τεχνικό πρόγραμμα το 2016,2017 και 2018 ψήφισε όλα τα χρηματοδοτούμενα έργα και όποια έργα έχουν προτείνει τα Συμβούλια των Τοπικών Κοινοτήτων, όχι στις επιλογές της πλειοψηφίας όπου θεωρήσαμε ότι αυτή δεν λαμβάνει υπόψη τις προτάσεις των τοπικών Συμβουλίων και ενεργεί για προφανείς πελατειακούς λόγους.
Ο Αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κος Κων/νος Χατζηδάκης στον λόγο του για την απλή αναλογική ήταν επίσης αρνητικός. Σέβομαι την τοποθέτηση και τη θέση του κόμματος, αλλά εγώ έχω διαφορετική άποψη στο θέμα αυτό. Ωστόσο θα συμφωνήσω με ένα μέρος της ομιλίας του κ. Χατζηδάκη σχετικά με την κατάργηση των Συμβουλίων των Δημοτικών Κοινοτήτων, δηλαδή της έδρας του Δήμου, επειδή η ύπαρξή τους παράγει γραφειοκρατία και όχι μόνο. Βέβαια δεν θα λυθούν όλα τα προβλήματα των Δήμων ως δια μαγείας με το σύστημα της απλής αναλογικής αλλά αυτό από μόνο του αποτελεί μια θεμελιώδη αρχή της δημοκρατίας. Εξάλλου είναι ευρέως αποδεκτό ότι τα τοπικά ζητήματα συγκεντρώνουν ευρύτερες συναινέσεις. Η επερχόμενη νομοθετική ρύθμιση – τροποποίηση του Καλλικράτη στο θέμα των Δημοτικών Εκλογών θα έχει και άλλες σοβαρές μεταβολές π.χ. στις τοπικές κοινότητες, στην σύνθεση και λειτουργία διαφόρων επιτροπών, όπως την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής την Οικονομική Επιτροπή, στα Ν.Π.Δ.Δ. (όπως για τον Δήμο μας ΚΕΚΑΠΠΑ) στα Ν.Π.Ι.Δ. (ΔΕΥΑΠ και ΔΗΚΕΠΑΠ) Σήμερα αυτά τα όργανα εκπροσωπούνται κατά κύριο λόγο ή κατ’ αποκλειστικότητα θα έλεγα από την πλειοψηφία και την μείζονα μειοψηφία οι υπόλοιπες τρεις παρατάξεις της μειοψηφίας δεν εμφανίζονται πουθενά στον χάρτη (εκτός από μια θέση στην Οικονομική Επιτροπή και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής που η μείζονα αντιπολίτευση φέρθηκε γαλαντόμα στις ελάσσονες και έδωσε από μία θέση). Δυστυχώς αυτό είναι το σημερινό Νομοθετικό πλαίσιο, κόβει καθ΄ ολοκληρίαν την εκπροσώπηση και την φωνή της μειοψηφίας των αντιπολιτευτικών παρατάξεων. Αυτά θα μπορούσαμε μέσα από τον διάλογο να τα βελτιώσουμε και όχι να μας τα επιβάλλουν.
Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι αντί να ανεβαίνουν οι τόνοι και κάποιοι στα κάγκελα, γιατί θα χάσουν την παντοκρατορία τους καλό θα είναι να κάτσουν στο ίδιο τραπέζι με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και να συζητήσουν ένα σύστημα απλής αναλογικής λειτουργικό, εμπλουτισμένο με δικαιότερο σύστημα εκπροσώπησης όλων των Παρατάξεων στα Δημοτικά Συμβούλια και στα υπόλοιπα όργανα.
Κλείνοντας λοιπόν και απαντώντας στο ερώτημα αν το σύστημα της απλής αναλογικής μπορεί να εφαρμοσθεί στη σύγχρονη αυτοδιοικητική πραγματικότητα, είναι απόλυτα αντιληπτό, ότι κάθε θεσμική αλλαγή μπορεί να υιοθετηθεί και να εφαρμοσθεί, αν υπάρχει η πολιτική βούληση και πρόθεση της αλλαγής της νοοτροπίας. Από πρακτικές που έχουν δοκιμαστεί και έχουν δημιουργήσει διαχρονικά παθογένειες που δεν μπορούν να διορθωθούν διατηρώντας την ίδια θέση που τις γέννησε και τις δημιούργησε.
Ένα ακόμη παράδειγμα από το οποίο προκύπτει αβίαστα η αναγκαιότητα της απλής αναλογικής. Δείτε ότι ένα στρατηγικό επιχειρησιακό πρόγραμμα πενταετίας του Δήμου να περιλαμβάνει μόνο τις θέσεις και προτάσεις της πλειοψηφίας και καμία πρόταση της αντιπολίτευσης δηλαδή καμία αντιπολιτευόμενη παράταξη δεν έχει ορθή πρόταση η οποία θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε ένα πενταετές πρόγραμμα του Δήμου. Αυτές οι πρακτικές και παθογένειες του σημερινού συστήματος θα εξαλειφθούν με την απλή αναλογική.
Πέρα από την τοποθέτησή μου για την απλή αναλογική, θα πρέπει να τονίσουμε ιδιαίτερα ότι η αναπτυξιακή λειτουργία των ΟΤΑ δεν επαφίεται μόνο στο εκλογικό σύστημα αλλά κυρίως σε μια σειρά μέτρων που επιγραμματικά θα αναφέρω τα κυριότερα εξ’ αυτών:
1. Γραφειοκρατία : δηλαδή μια αρχή να διαχειρίζεται τις τοπικές υποθέσεις.
2. Οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων.
3. Αρμοδιότητες : ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων ιδίως μεταξύ Α’ και Β’ Βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης με περισσότερες φυσικά στον Α΄ βαθμό και λόγω του ότι είναι ο εγγύτερος βαθμός εξουσίας των τοπικών κοινωνιών και του πολίτη.
4. Κατάργηση των αποκεντρωμένων διοικήσεων.
5. Κοινωνική πολιτική
6. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας του Δήμου με παράλληλη αξιοποίηση Δημόσιας Περιουσίας π.χ. δωρεάν μεταβίβαση κατά κυριότητα των εγκαταλελειμμένων στρατοπέδων στους Δήμους και των Δημόσιων εγκαταλελειμμένων κτιρίων για αξιοποίηση από τους Δήμους.
7. Προσωπικό Οι ΟΤΑ να αποφασίζουν για το προσωπικό τους, προσλήψεις κ.λ.π. σύμφωνα με τις ανάγκες τους και την οικονομική δυνατότητά τους και όχι το Κεντρικό Κράτος.
Αυτά και άλλα πολλά για τα οποία εάν μου δοθεί άλλη ευκαιρία επικοινωνίας θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε τις θέσεις μας. ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ.
Με εκτίμηση
Στάθης Καστερίδης

 

Κατηγορία: 

Σχόλια - Facebook Comments