....

ΑΛΛΑΓΕΣ 7 ΣΗΜΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΠ ΖΗΤΗΣΕ Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΕ

 


 

Η Ελληνική Αντιπροσωπεία στο Συμβούλιο των Γενικών Διευθυντών της ΚΑΠ, σε συνέχεια των δηλώσεων του υπουργού, Κώστα Τσιάρα, στο Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας, επέμεινε σε αλλαγές στην ΚΑΠ, που θα δίνουν αυξημένη ευελιξία και απλούστευση στη χρήση των πόρων.

Είμαστε μια από τις τρεις χώρες (μαζί με τις Ουγγαρία, Ολλανδία) με προσκεκλημένη παρουσίαση όπου αναλύσαμε τα εξής:

1. Τροποποίηση των χρηματοδοτικών πινάκων και σχετικών δεικτών του Στρατηγικού Σχεδίου βάσει της πορείας υλοποίησης των παρεμβάσεων, ειδικότερα στην αγροτική ανάπτυξη.

2. Μεταφορά πόρων μεταξύ των δύο Πυλώνων της ΚΑΠ και ειδικά μεταξύ των παρεμβάσεων για το περιβάλλον και το κλίμα.

3. Έναρξη ισχύος των προτάσεων τροποποίησης στον Πυλώνα Ι από την επίσημη υποβολή του αιτήματος από το Κράτος Μέλος, όπως ισχύει διαχρονικά στον Πυλώνα ΙΙ,

4. Αναδρομικότητα στην ισχύ ορισμένων τροποποιήσεων.

5. Ευελιξία στην εφαρμογή των οικολογικών σχημάτων με δυνατότητα για αλλαγές κατόπιν κοινοποίησης χωρίς να απαιτείται τροποποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου.

6. Επαναφορά του κανόνα Ν+3, προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος απώλειας πόρων

7. Ενδυνάμωση των καινοτόμων επενδύσεων.

Παράλληλα από την ελληνική πλευρά τέθηκε και το ζήτημα της θωράκισης της γεωργικής παραγωγής έναντι απρόβλεπτων κρίσεων, τόσο λόγω της κλιματικής κρίσης όσο και λόγω της γεωπολιτικής αστάθειας.

Επιβάλλεται η ευέλικτη χρήση των πόρων του Στρατηγικού Σχεδίου για την αντιμετώπιση των ακραίων καιρικών φαινομένων.
Στήριξη της χώρας μας στην ad hoc χρήση του 2% του προϋπολογισμού του Στρατηγικού Σχεδίου, για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών.

Επισήμαναμε την ανάγκη αύξησης του Γεωργικού Αποθεματικού και επαναλάβαμε την πρόταση για μεταφορά σε αυτό κονδυλίων που αποδεσμεύονται.
Μεγάλες φυσικές καταστροφές, όπως ο Daniel, πρέπει να αντιμετωπίζονται με χρηματοδοτήσεις και εκτός ΚΑΠ, προτείνοντας τη δημιουργία ενός νέου Ταμείου για τον σκοπό αυτό.

Ο προϋπολογισμός της ΚΑΠ μετά το 2027 οφείλει να είναι ανάλογος των προκλήσεων και των αυξανόμενων απαιτήσεων για τους γεωργούς. Μόνο έτσι θα πετύχουμε το μεγάλο στοίχημα της βιώσιμης ισορροπίας μεταξύ προστασίας του περιβάλλοντος και επισιτιστικής ασφάλειας τα επόμενα χρόνια.

διαίτερη αναφορά έγινε στη λειψυδρία, επισημαίνοντας την ανάγκη διαμόρφωσης ευρωπαϊκής πολιτικής για την αντιμετώπιση του προβλήματος, το οποίο αυτήν την περίοδο μπορεί να επηρεάζει πρωτίστως τις χώρες της Μεσογείου, αλλά αφορά όλα τα κράτη - μέλη, μιας και έχει αποδειχθεί, η κλιματική κρίση, της οποίας η λειψυδρία είναι αποτέλεσμα, αφ’ ενός δεν έχει σύνορα και αφ’ ετέρου επηρεάζει άμεσα την αγροτική παραγωγή, αφού χωρίς νερό δεν υφίσταται πρωτογενής τομέας.

Παϊσιάδης Σταύρος

 

Πρόκειται για εξέλιξη για την οποία είχε προϊδεάσει µάλιστα η οµάδα συµβούλων του στρατηγικού σχεδίου της ΚΑΠ στη χώρα µας, κατά τη διάρκεια συνάντησης εργασίας τον περασµένο Μάρτιο µε το υψηλόβαθµο στέλεχος της Κοµισιόν, Πέτρο Αγγελόπουλο, Αναλυτή Πολιτικών της DG Agri (∆ιεύθυνση Γεωργίας). Στη συνάντηση αυτή ο καθηγητής Οικονοµικών Στάθης Κλωνάρης, είχε εκφράσει την πεποίθησή του πως οι επιδοτήσεις στο µέλλον θα πρέπει να παρέχονται µε άλλον τρόπο και όχι εκταρικά, τρόπος ο οποίος, κατά τον ίδιο, είναι εχθρικός προς τις µικρές και οικογενειακές εκµεταλλεύσεις. Είχε µάλιστα ρίξει στο τραπέζι την πρόταση να λαµβάνεται υπόψη η Τυπική Απόδοση των εκµεταλλεύσεων να χρησιµοποιείται ως δείκτης για τη λήψη της επιδότησης.

Tα τρία φίλτρα στην Ελλάδα

  • Τυπική Απόδοση: Οι εκµεταλλεύσεις χωρίζονται πανευρωπαϊκά σε 7 κατηγορίες ανάλογα µε το ύψος της Τυπικής Απόδοσης:

1) Κάτω των 2.000 ευρώ: Πάρα πολύ µικρές εκµεταλλεύσεις (ηµιεπιβίωσης)

2) 2.001-8.000 ευρώ: Πολύ µικρές εκµεταλλεύσεις (οριακές).

3) 8.000-25.000 ευρώ: Μικρές εκµεταλλεύσεις.

4) 25.000-50.000 ευρώ: Μεσαίες εκµεταλλεύσεις.

5) 50.000-100.000 ευρώ: Μεγάλες εκµεταλλεύσεις.

6) 100.000-500.000 ευρώ: Πολύ µεγάλες εκµεταλλεύσεις.

7) Άνω των 500.000 ευρώ: Πάρα πολύ µεγάλες εκµεταλλεύσεις.

Με βάση το σκεπτικό της έκθεσης, η βασική ενίσχυση θα παρέχεται στις εκµεταλλεύσεις µέχρι και την κατηγορία 3, δηλαδή τις µικρές εκµεταλλεύσεις. Στις κατηγορίες από 1-3 ανήκει το 88% των εκµεταλλεύσεων στην Ελλάδα σύµφωνα µε στοιχεία του καθηγητή ΓΠΑ, Κωνσταντίνου Τσιµπούκα. Αλλά, πρέπει να σηµειωθεί εδώ πως το 9% των εκµεταλλεύσεων στην Ελλάδα λαµβάνει το 50% της βασικής ενίσχυσης οι οποίες και ανήκουν στην συντριπτική τους πλειοψηφία στις κατηγορίες 4-6. Άρα, µπορεί να εκτιµηθεί πως για αυτό το 88% το ποσό βασικής µπορεί να διπλασιαστεί. Όµως έτσι αποµακρύνεται το κίνητρο αύξησης της εκµετάλλευσης και ανάπτυξης για τους µικρότερους, και δηµιουργείται ένα αίσθηµα αδικίας για τους µεγαλύτερους. Γι’ αυτό το λόγο στην έκθεση της Κοµισιόν σηµειώνεται ότι θα βρεθεί µία στάνταρ φόρµουλα από µία ανεξάρτητη αρχή που θα διαµορφώσει αυτά τα κριτήρια.

  • Ορεινή-µειονεκτική περιοχή: Στην Ελλάδα περί τις 405.000 εκµεταλλεύσεις λαµβάνουν εξισωτική, δηλαδή το 70% των µονάδων που λαµβάνουν βασική ενίσχυση. Πρόκειται λοιπόν ξανά για ένα φίλτρο που περιλαµβάνει την πλειοψηφία των Ελλήνων γεωργών. Το ζήτηµα βέβαια είναι λαµβάνεται υπόψη η κατοικία του αγρότη όχι µόνο το πού βρίσκεται το αγροτεµάχιο.
  • Ηλικία αγρότη: Στην Ελλάδα, περίπου το 8% των εκµεταλλεύσεων ανήκουν σε νέους γεωργούς κάτω των 40 ετών. Πρόκειται λοιπόν για το πιο ισχυρό φίλτρο που αν µπει στην εξίσωση, µπορεί να δει αρκετά κερδισµένους µία µικρή µερίδα αγροτών στη χώρα µας.
Ολόκληρο το ρεπορτάζ στην Agrenda που κυκλοφορεί

 

Κατηγορία: 

Σχόλια - Facebook Comments