
EΝΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΥ
Γράφει ο Δρ Θεόδωρος Α. Νημάς
τ. σχολικός σύμβουλος φιλολόγων
επίτιμος διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών
Ημερίδα με θέμα: «Διδάσκοντας Ιστορία σε κρίσιμους καιρούς», διοργάνωσε την Παρασκευή (21/2) το απόγευμα ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Τρικάλων. Ως ιδρυτικό μέλος του Συνδέσμου την παρακολούθησα, όμως διαπίστωσα ότι ναι μεν οι προθέσεις των διοργανωτών ήταν καλοπροαίρετες αλλά όχι και των κυρίων ομιλητών, ιδίως δε του βασικού εξ αυτών κ. Άγγελου Παληκίδη, λέκτορα διδακτικής της ιστορίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ο οποίος είχε ως θέμα της ομιλίας του «Τι (δεν) διδάσκουμε για το Ναζισμό στο ελληνικό σχολείο». Ο κ. Παληκίδης, προερχόμενος από τη Μέση Εκπαίδευση και με θητεία μισού χρόνου στο Πανεπιστήμιο Θράκης, από καιρό προσπαθεί με διάφορα αντιεπιστημονικά δημοσιεύματα να απαξιώσει τα σχολικά βιβλία Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού και της Γ΄ Λυκείου, τα οποία έχουν συγγράψει πανεπιστημιακοί καθηγητές εγνωσμένου κύρους και με διεθνή αναγνώριση, αλλά μη αρεστοί σ’ αυτόν. Αυτό επιχείρησε να κάνει και στα Τρίκαλα, όπως και στη Λάρισα την επομένη (22/2) αλλά και όπου αλλού τον καλούν ανυποψίαστα τα διοικητικά συμβούλια των διαφόρων τοπικών συνδέσμων φιλολόγων.
Ο κ. Παληκίδης αντί να επικεντρωθεί στο φαινόμενο του Ναζισμού και του Νεοναζισμού, το οποίο έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις και στη χώρα μας, επικεντρώθηκε στη διαστρέβλωση του περιεχομένου των βιβλίων Ιστορίας του Δημοτικού και του Λυκείου, τα οποία έχουν γραφεί σύμφωνα με τις διεθνώς αποδεκτές απόψεις περί ιστορίας. Και ενώ καταφερόταν κατά του Ναζισμού χρησιμοποίησε κατά κόρον την μέθοδο της μισής αλήθειας.
Υποβάθμισε ή αποσιώπησε το γεγονός ότι στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου υπάρχει ξεχωριστή ενότητα (σσ. 129-131) με τίτλο: «Τα Εγκλήματα του πολέμου κατά της Ανθρωπότητας. Το Ολοκαύτωμα», αλλά και πληθώρα άλλων αναφορών για τα εγκλήματα του Ναζισμού, επέλεξε δε ένα παραπλανητικό απόσπασμα αποσιωπώντας το ουσιαστικό κείμενο που ακολουθεί στο βιβλίο (σ. 131).
Εκτός από το αφηγηματικό αυτό κείμενο υπάρχουν πολλά παραθέματα με αφηγήσεις Εβραίων και άλλων που έζησαν τα εφιαλτικά εκείνα γεγονότα, πλήθος εικόνων και πίνακας με τις σπουδαιότερες «εκατόμβες θυμάτων της ναζιστικής κατοχής» (σ. 125), όπου καταγράφονται μαζικές εκτελέσεις αμάχων στην Ελλάδα (Κάνδανος 300, Δράμα και Δοξάτο 5.016, Μεσόβουνο Κοζάνης 165, Δομένικο Ελασσόνας 150, Κούρνοβο Φθιώτιδος 106, Κομμένο Άρτας 317, Βιάννο Κρήτης 451, Ασπροπόταμος Τρικάλων 200, Καλάβρυτα 1.104, Δράκεια Πηλίου 133, Καλααμάτα 500, Λαμία 150, Κλεισούρα Καστοριάς 270, Πύργοι Εορδαίας 318, Σκοπευτήριο Καισαριανής 200, Χαϊδάρι 120, Δίστομο 296, Λιόσια 200, Κοκκινιά 200, Ρέθυμνο 323, Χορτιάτης 149 κ.ά.).
Ακόμα στο Βιβλίο του Καθηγητή (σ.118), μεταξύ πολλών άλλων, αναφέρονται και τα εξής σχετικά με τις οργανωτικές βάσεις του ναζισμού στη Γερμανία:
«• Εξαπόλυση διώξεων κατά των δημοκρατικών πολιτών, των προοδευτικών διανοουμένων και όλων των αντιφρονούντων.
• Συντριβή της ατομικής προσωπικότητας.
• Τυφλή προσήλωση στον Αρχηγό (Fuhrer).
• Πίστη στη φυλετική καθαρότητα και συστηματική εξόντωση των μη γερμανικών μειονοτήτων (Εβραίων, Τσιγγάνων κ.ά.).
• Δυναμική λύση των εδαφικών διαφορών της Γερμανίας με τους γείτονές της βάσει της θεωρίας περί «ζωτικού χώρου» (Lebensraum).
• Τρομοκρατία στο εσωτερικό με τη δράση των στρατιωτικών ταγμάτων Εφόδου (S.Α) και Μονάδων Προστασίας (SS)».
Χάρη στις αναφορές αυτές του βιβλίου Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου για τα εγκλήματα των ναζί, η Ελλάδα το φθινόπωρο του 2007 (σύνοδος Κρακοβίας) έγινε μέλος της Internatioinal Task Force Holocaust, μόνη από όλες τις βαλκανικές χώρες. Αλλά και αυτό επιχείρησε να το αμφισβητήσει η εκ των ομιλητριών κ. Βασιλική Σακκά.
Με τον ίδιο τρόπο (της μισής αλήθειας) ο κ. Παληκίδης αντιμετώπισε και το βιβλίο της ΣΤ΄ Δημοτικού. Θέλοντας να παρουσιάσει το βιβλίο αυτό ως δήθεν φιλομεταξικό διάβασε ένα απόσπασμα παραλείποντας και πάλι το ουσιαστικό που γράφει τα εξής: «Στις 4 Αυγούστου του 1936 ο Μεταξάς, στον οποίο είχε αναθέσει την πρωθυπουργία ο βασιλιάς Γεώργιος Β΄, διέλυσε τη Βουλή και επέβαλε δικτατορία. Ο Μεταξάς άσκησε διώξεις εναντίον των πολιτικών του αντιπάλων και προσπάθησε, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, να προσεγγίσει τους αγρότες και τους εργάτες με διάφορα κοινωνικά μέτρα. Ως έμπειρος στρατιωτικός, φρόντισε να προετοιμάσει τη χώρα για τον πόλεμο που ερχόταν. Παράλληλα, ενώ επικαλούνταν την ουδετερότητα, ακολούθησε σταθερή πολιτική φιλίας με τη Βρετανία, τη μεγαλύτερη ναυτική δύναμη της εποχής». Σε υποσημείωση στην ίδια σελίδα επεξηγείται η λέξη δικτατορία: «Το πολίτευμα, όπου η εξουσία ασκείται απολυταρχικά από ένα πρόσωπο ή ομάδα ατόμων που έχουν επικρατήσει με τη βία».
Υπόψιν ότι το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε παιδιά 11-12 χρονών.
Οι ομιλητές έδειξαν να αγνοούν ότι το βασικό πρόβλημα των φιλολόγων είναι πότε θα προλάβουν να διδάξουν τα όσα περιλαμβάνουν τα βιβλία ιστορίας και όχι η έλλειψη διδακτικού υλικού. Είπαν και πολλά άλλα, τα οποία δεν θέλω να σχολιάσω, προς το παρόν.
Ειλικρινά λυπάμαι που αναγκάζομαι να δημοσιοποιήσω τις ενστάσεις μου γι’ αυτή την ατυχή ημερίδα, αλλά πρέπει κάποτε να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Ελπίζω ότι στο εξής το Δ.Σ. του Συνδέσμου Φιλολόγων Τρικάλων θα είναι πιο προσεκτικό στην επιλογή των ομιλητών που καλεί. Διότι με απόψεις σαν αυτές που ακούστηκαν στη χθεσινή Ημερίδα, όχι μόνο δεν καταπολεμάται το φαινόμενο του Νεοναζισμού αλλά μάλλον ενισχύεται.
Σχόλια - Facebook Comments