....

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ

«ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ  ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ

Αποτύπωση – Τάσεις – Προοπτικές»

 

 

Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίοτου ΚΑΝΕΠ / ΓΣΕΕ πουεπιδιώκει να αναδείξει τον θεσμό των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας στην Ελλάδα, να ενισχύσει τη σύγχρονη εικόνα τους, να ταυτοποιήσει και να αναδείξει τις ανάγκες τους και, το κυριότερο, να δι­αμορφώσει τους όρους ενός γόνιμου προβληματισμού στο πεδίο, με στόχο τόσο την ανατροφοδότηση του δημόσιου και του κοινωνικού διαλόγου όσο και τη χάραξη ενερ­γητικών πολιτικών ενίσχυσης και ανάτασης των καταστατικών αρχών του ίδιου του θε­σμού.

Ειδικότερα το βιβλίο εστιάζει σε θέματα όπως:

  • η ιστορική διαδρομή των ΣΔΕ και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους στην Ελλάδα και την Ευρώπη
  • η ποσοτική αποτύπωση και χαρτογράφηση των ΣΔΕ στην Ελλάδα με  έμφαση σε βασικούς δείκτες και μεγέθη, όπως οι υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό, ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός, το διδακτικό προσωπικό, οι μαθητές,η ηλικία και το φύλο του μαθητικού πληθυσμού κ.ά.
  • η  συνολική αξιολογική αποτίμηση της λειτουργίας του θεσμού αξιοποιώντας ευρήματα ερευνών οι οποίες καλύπτουν όλο το εύρος της επικράτειας
  • το ζήτημα της διαρροής των εκπαιδευομένων από τα ΣΔΕ αναδεικνύοντας τα  βασικά αίτια και τους παράγοντες που οδηγούν τους εκπαιδευομένους στην εγκατάλειψη της συμμετοχής του σε αυτά
  • η διοίκηση και η διακυβέρνηση του θεσμού των ΣΔΕ στην Ελλάδα από τις απαρχές της λειτουργίας του έως σήμερα
  • ο ρόλος των ΣΔΕ στο πλαίσιο της εκπαι­δευτικής πολιτικής και ειδικότερα στο πεδίο της ένταξης και της κοινωνικής συμπερίληψης των ενηλίκων με χαμηλά εκπαιδευτικά προσόντα

 

Μεταξύ των βασικών συμπερασμάτων αναδεικνύονται τα εξής:

 

  • τα ΣΔΕ εμφανίζονται σε μια περίοδο κατά την οποία η ελληνική πραγματικότητα επι­χειρεί να εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή εμπειρία και το ευρωπαϊκό κεκτημένο, σε μια προσπάθεια αξιοποιηθεί η διά βίου μάθηση ως μοχλός ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.

 

  • καταγράφεται μια σαφής ανοδική πορεία στην εμφάνιση και αποδοχή του θεσμού αφού σε διάστημα περίπου μιας εικοσαετίας ο αριθμός των ΣΔΕ εξαπλώθηκε σε όλη την επικράτεια με δομές που άνοιξαν ακόμα και σε σωφρονιστικά καταστήματα.

 

  • παρατηρούνται και επισημαίνονται σημαντικά κενά και ελλείψεις σε ζητήματα επιμόρφωσης στις νέες τεχνικές, στα εκπαιδευτικά υλικά και γενικότερα στη μεθοδολογία της εκπαίδευσης ενηλίκων, με συνέπεια ο ρόλος τους μην ανταπο­κρίνεται επαρκώς στις διαρκώς αυξανόμενες και διευρυμένες εκπαιδευτικές ανάγκες των ενηλίκων στην εποχή μας.

 

  • ακόμα και σήμερα ενυπάρχουν σημαντικές αδυναμίες και ελλείψεις σε υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό, υλικούς πόρους και χρηματοδοτικά εργαλεία, με συνέπεια να επικρατεί  μια εξαιρετικά ρευστή και αμφίσημη προοπτική για τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα του θεσμού

 

  • το στοιχείο της μεθοδολογίας της εκπαίδευσης ενηλίκων σταδιακά αποδυναμώνεται ή υποτιμάται, ενώ οι πρακτικές σύνδεσης των ΣΔΕ με την αγορά εργασίας εμφανίζονται εξαιρετικά ισχνές και αδύναμες.

 

  • το ζήτημα της διαρροής παραμένει ένα από τα σημαντικά προβλήματα των ΣΔΕ. Παράγοντες όπως οι οικονομικές  δυσκολίες, οι επαγγελματικές και οι οικογενειακές υποχρεώσεις, η  έλλειψη χρόνου, οι αποστάσεις κ.ά. αποτελούν βασικούς λόγους αποθάρρυνσης των εκπαιδευομένων στην προσπάθειά τους να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους.

 

  • η «δυαρχία» ανάμεσα στο Ίδρυμα Νεολαίας &ι Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) και στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΓΕΕΚΔΒΜ) διαμορφώνει μη ευνοϊκούς όρους για την ανάπτυξη και την ομαλή λειτουργία του θεσμού, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κενά, ασυνέχειες, καθυστερήσεις, επικαλύψεις και γραφειοκρατικοί ανταγωνισμοί που δυσχεραίνουν την ανάπτυξη και τη μετεξέλιξη του θεσμού σε φορέα αποτελεσματικής παρέμβασης με επωφελή παράγωγα.

 

  • αναδεικνύεται η άμεση ανάγκη εμπλουτισμού των «γραμματισμών» με νέα σχέδια ενδεικτικού εκπαιδευτικού υλικού, με νέες πρακτικές και τεχνικές εμψύχωσης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτών, με διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη μεθοδολογία της εκπαίδευσης ενηλίκων, με ανάπτυξη ενός ανοικτού ψηφιακού αποθετηρίου, ενδεικτικού εκπαιδευτικού υλικού κ.ά.

 

  • κρίνεται επείγουσας σημασίας η εργασιακή στήριξη των εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ. Η αύξουσα τάση της ωρομισθίας σε κάθε περίπτωση λειτουργεί ανασταλτικά ως προς την εξέλιξη και την ανάπτυξη του θεσμού. Οι σταθερές εργασιακές σχέσεις, οι καλές αμοιβές, οι προοπτικές επαγγελματικής και επιστημονικής εξέλιξης αποτελούν μερικές μόνο από τις δομικές επιλογές που πρέπει να συνδεθούν με παράλληλες επενδύσεις στις υποδομές και στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, ώστε τα ΣΔΕ να αποτελέσουν μια σοβαρή επένδυση για τον τόπο και τους ανθρώπους του.

 

 

Το βιβλίο επιμελήθηκαν οιΧρήστος Γούλας Γενικός Διευθυντή του ΙΝΕ& ΚΑΝΕΠ /ΓΣΕΕ) και οΝίκος Φωτόπουλος Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και Επιστημονικός Διευθυντής του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ.

Συγγραφείς της έκδοσηςΔ. Βεργίδης, Α. Βεργίδου, Χ. Γούλας, Μ. Κουτούζης, Π. Λευθεριώτου, Π. Πανδής, Α. Παπαδοπούλου, Π. Φατούρου, Ν. Φωτόπουλος, Α. Χαλκιαδάκη

 

6855-1-page-0001

6855-1-page-0002

6855-1-page-0003

6855-1-page-0004

6855-1-page-0005

6855-1-page-0006

6855-1-page-0007

6855-1-page-0008

6855-1-page-0009

6855-1-page-0011

6855-1-page-0013

6855-1-page-0014

6855-1-page-0015

6855-1-page-0016

6855-1-page-0017

6855-1-page-0019

6855-1-page-0021

6855-1-page-0022

6855-1-page-0023

6855-1-page-0024

6855-1-page-0025

6855-1-page-0026

6855-1-page-0027

6855-1-page-0028

6855-1-page-0029

6855-1-page-0030

6855-1-page-0031

6855-1-page-0032

6855-1-page-0033

6855-1-page-0034

6855-1-page-0035

6855-1-page-0036

6855-1-page-0037

6855-1-page-0038

6855-1-page-0039

6855-1-page-0040

6855-1-page-0041

6855-1-page-0043

6855-1-page-0045

6855-1-page-0046

6855-1-page-0047

6855-1-page-0048

6855-1-page-0049

6855-1-page-0050

6855-1-page-0051

6855-1-page-0052

6855-1-page-0053

6855-1-page-0054

6855-1-page-0055

6855-1-page-0056

6855-1-page-0057

6855-1-page-0058

6855-1-page-0059

6855-1-page-0060

6855-1-page-0061

6855-1-page-0062

6855-1-page-0063

6855-1-page-0064

6855-1-page-0065

6855-1-page-0066

6855-1-page-0067

6855-1-page-0068

6855-1-page-0069

6855-1-page-0070

6855-1-page-0071

6855-1-page-0072

6855-1-page-0073

6855-1-page-0074

6855-1-page-0075

6855-1-page-0076

6855-1-page-0077

6855-1-page-0078

6855-1-page-0079

6855-1-page-0081

6855-1-page-0083

6855-1-page-0084

6855-1-page-0085

6855-1-page-0086

6855-1-page-0087

6855-1-page-0088

6855-1-page-0089

6855-1-page-0090

6855-1-page-0091

6855-1-page-0092

6855-1-page-0093

6855-1-page-0094

6855-1-page-0095

6855-1-page-0096

6855-1-page-0097

6855-1-page-0098

6855-1-page-0099

6855-1-page-0100

6855-1-page-0101

6855-1-page-0102

6855-1-page-0103

6855-1-page-0104

6855-1-page-0105

6855-1-page-0106

6855-1-page-0107

6855-1-page-0108

6855-1-page-0109

6855-1-page-0111

6855-1-page-0112

6855-1-page-0113

6855-1-page-0114

6855-1-page-0115

6855-1-page-0116

6855-1-page-0117

6855-1-page-0118

6855-1-page-0119

6855-1-page-0120

6855-1-page-0121

6855-1-page-0122

6855-1-page-0123

6855-1-page-0124

6855-1-page-0125

6855-1-page-0126

6855-1-page-0127

6855-1-page-0128

6855-1-page-0129

6855-1-page-0130

6855-1-page-0131

6855-1-page-0132

6855-1-page-0133

6855-1-page-0135

6855-1-page-0136

6855-1-page-0137

6855-1-page-0138

6855-1-page-0139

6855-1-page-0140

6855-1-page-0141

6855-1-page-0142

6855-1-page-0143

6855-1-page-0144

6855-1-page-0145

6855-1-page-0146

6855-1-page-0147

6855-1-page-0148

6855-1-page-0149

6855-1-page-0150

6855-1-page-0151

6855-1-page-0152

6855-1-page-0153

6855-1-page-0154

6855-1-page-0155

6855-1-page-0157

6855-1-page-0158

6855-1-page-0159

6855-1-page-0160

6855-1-page-0161

6855-1-page-0162

6855-1-page-0163

6855-1-page-0164

6855-1-page-0165

6855-1-page-0166

6855-1-page-0167

6855-1-page-0168

6855-1-page-0169

6855-1-page-0170

6855-1-page-0171

6855-1-page-0173

6855-1-page-0174

6855-1-page-0175

6855-1-page-0176

6855-1-page-0177

6855-1-page-0178

6855-1-page-0179

6855-1-page-0180

6855-1-page-0181

6855-1-page-0184
 


 

Σχόλια - Facebook Comments