WWW.TASTV.GR

Θ. ΤΖΑΚΡΗ : ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΓΛΩΣΣΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Πραγματοποιήθηκε η διαδικτυακή εκδήλωση της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» για το Ψηφιακό Ελληνικό Δίγλωσσο Σχολείο στο Ηνωμένο Βασίλειο και την υπόλοιπη Ευρώπη

Με τη συμμετοχή δεκάδων Ελλήνων και Ελληνίδων εκπαιδευτικών, προέδρων συλλόγων γονέων και κηδεμόνων από όλη την Ευρώπη, πραγματοποιήθηκε εχθές, Κυριακή 31 Μαΐου, μέσω ZOOM, η διαδικτυακή εκδήλωση της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» με τίτλο: "Προς μια νέα φάση της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης Εξωτερικού: το δίγλωσσο ελληνικό ψηφιακό σχολείο"
Μετά την επιτυχημένη εκδήλωση στη Γερμανία, η Επιτροπή ¨Μία Ελλάδα» διοργάνωσε, όπως είχε προγραμματιστεί, αντίστοιχη εκδήλωση για την Αγγλία και την υπόλοιπη Ευρώπη.
Στην εκδήλωση στην οποία απηύθυνε χαιρετισμό ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών και Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Κατρούγκαλος, παρουσιάστηκε από την αν. Τομεάρχη Εξωτερικών, Εισηγήτρια και Συντονίστρια της Επιτροπής «Μία Ελλάδα», Θεοδώρα Τζάκρη η αρχική πρόταση της Επιτροπής για έναν νέο τύπο Ελληνικού Σχολείου, το Ψηφιακό  Δίγλωσσο Ελληνικό Σχολείο για τα παιδιά των Ελλήνων του Εξωτερικού.
Αρχικά, ο κ. Κατρούγκαλος καλωσόρισε τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση και στάθηκε στη σημασία της πρωτοβουλίας «Μία Ελλάδα», η οποία έχει στόχο να φέρει κοντά προοδευτικούς Έλληνες και Ελληνίδες από όλον τον κόσμο.
Έπειτα, ο πρώην Υπουργός τόνισε πως η γλώσσα αποτελεί προτεραιότητα για την διατήρηση της επαφής των Ελλήνων του Εξωτερικού με την πατρίδα, υποστήριξε ότι στόχος πρέπει να είναι η αντιμετώπιση των πραγματικών αναγκών των Ελλήνων που ζουν και εργάζονται εκτός συνόρων και στάθηκε τις δυνατότητες του προτεινόμενου εκπαιδευτικού μοντέλου.
Κλείνοντας την παρέμβασή του ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρθηκε στο νομοσχέδιο για την ψήφο των Αποδήμων, λέγοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι υπέρ του καθολικού δικαιώματος ψήφου των Ελλήνων του Εξωτερικού με την εκπροσώπηση από Απόδημους βουλευτές, κατά το παράδειγμα της Γαλλίας και άλλων χωρών που ακολουθούν το μοντέλο αυτό. Τέλος, όπως είπε, η Κυβέρνηση έφερε ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα με το νομοσχέδιο που κατέθεσε προσπαθώντας να καλλιεργήσει το κλίμα ότι τάχα αυτή προστατεύει τα συμφέροντα των Αποδήμων.

Προλογίζοντας τη συζήτηση, η κ. Τζάκρη σημείωσε πως βάση και αφετηρία για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού είναι πάντα ο Νόμος 4415/2016 με τον οποίο, όπως είπε, έγινε ένα πολύ καλό «συμμάζεμα» της διάσπαρτης μέχρι τότε νομοθεσίας, που διέπει τα Ελληνικά Σχολεία του Εξωτερικού με εξαντλητική ρύθμιση όλων των επιμέρους θεμάτων.
Έπειτα, η βουλευτής στάθηκε συνοπτικά στην παρουσίαση του εκπαιδευτικού τοπίου όπως αυτό είναι διαμορφωμένο στις περισσότερες Ευρωπαϊκές Χώρες, όπου διακρίνονται τρεις τύποι σχολείων: τα αμιγή, τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ) και τα Ευρωπαϊκά Σχολεία, ενώ είναι γνωστό πως υπάρχουν «υπάρχουν και ιδιόρρυθμες, άτυπες μορφές ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, συχνά εντελώς προσωρινές, που εκφράζουν τη βούληση και τις δυνατότητες των ελληνικών κοινοτήτων, και που δεν ταξινομούνται εύκολα».
Αναφερόμενη στις παθογένειες που έχουν προκύψει υπό την παρούσα κατάσταση, με τις μεγάλες περικοπές που έχει υποστεί το στελεχιακό δυναμικό αυτών των εκπαιδευτικών δομών λόγω των μνημονίων και της πανδημίας, τόνισε πως το σύστημα παρουσιάζει σοβαρές δυσλειτουργίες, όπως το γεγονός ότι στους μειωμένους αριθμητικά συντονιστές, αντιστοιχούν τεράστιες περιοχές ευθύνης, πράγμα που εμποδίζει την παραγωγή του προβλεπόμενου έργου, κάτι που συμβαίνει αντίστοιχα και με τους διευθυντές και τους αποσπασμένους, ενώ σημείωσε πως η κατάργηση του επιμισθίου καθιστά τον βίο αβίωτο, και την προσφυγή των αποσπασμένων εκπαιδευτικών σε δεύτερες δουλειές για βιοπορισμό κανόνα. Έπειτα η κ. Τζάκρη, αναφερόμενη στην Ελληνική Πολιτεία, υποστήριξε πως αυτή εξακολουθεί να αγνοεί το ποσόν και το ποιόν των ελληνικών που διδάσκεται στα σχολεία αυτά, με αποτέλεσμα να εισέρχονται με ειδικές εξετάσεις τα παιδιά των ομογενών στα ελληνικά πανεπιστήμια, από όπου όμως πολλές φορές αποχωρούν τα ίδια, εφόσον οι γνώσεις τους δεν είναι επιπέδου Γ2, για να παρακολουθήσουν πανεπιστημιακού επιπέδου μαθήματα, ενώ παράλληλα δεν γνωρίζουμε το ακριβές επίπεδο ελληνομάθειας των μαθητών σε καθεμιά από τις ενδιάμεσες τάξεις, με αποτέλεσμα ακόμα και η ύλη των σχολικών εγχειριδίων να μη γίνεται επαρκώς κατανοητή.


Στη συνέχεια, αφού στάθηκε στα προβλεπόμενα από τον Νόμο 4415/2016 για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού, και μετά την αναφορά στα προβληματικά σημεία του τρόπου με τον οποίο ασκείται η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, η κ. Τζάκρη παρουσίασε την πρόταση της Επιτροπής «Μία Ελλάδα» για το «ψηφιακό δίγλωσσο ελληνικό σχολείο».

Όπως σημείωσε, η πρόταση αφορά έναν νέο υβριδικό τύπο, που, ενώ συνδυάζει τα θετικά δεδομένα από τους δύο κύριους υπαρκτούς τύπους οργάνωσης ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ευρώπη, δηλαδή το αμιγές ελληνικό σχολείο και τα τμήματα μητρικής γλώσσας διαφέρει από αυτά ριζικά από άποψη θεσμική, στον βαθμό που για πρώτη φορά  μιλάμε για πραγματικά ενιαίο δίγλωσσο «σχολείο» που θα λειτουργεί εντός των δημοσίων σχολείων της φιλοξενούσας χώρας.

Η κ. Τζάκρη, συνεχίζοντας την εισήγησή της, ανέλυσε τα συστατικά της πρότασης, τονίζοντας πως το προτεινόμενο εκπαιδευτικό μοντέλο είναι ευέλικτο και προσαρμόσιμο στα εκπαιδευτικά συστήματα των φιλοξενούντων χωρών, μιλώντας για ένα mini curriculum ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης που θα προστίθεται, για όσους το «επιλέξουν», ως οργανικό υποσύνολο στο κανονικό πρόγραμμα του ξένου σχολείου, με την ύπαρξή του πλήρως κατοχυρωμένη στον παρεχόμενο τίτλο σπουδών του σχολείου. Τόνισε, επίσης, πως μία τέτοιου χαρακτήρα παρέμβαση στο σχολικό πρόγραμμα μιας ανεξάρτητης χώρας γίνεται ευκολότερα αποδεκτή στο πλαίσιο της Ενωμένης Ευρώπης και πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο  ξεχωριστών διακρατικών συμφωνιών.
Όπως είπε η κ. Τζάκρη, αναφερόμενη στα συστατικά στοιχεία της πρότασης, το προτεινόμενο μοντέλο αφορά ένα δίγλωσσο σχολείο που αποτελεί μια οργανωτική μορφή ενδιάμεση μεταξύ του αμιγούς και των ΤΕΓ. Πρόκειται αφενός για μονάδες τύπου ΤΕΓ, στο μέτρο που στεγάζονται στα δημόσια σχολεία της χώρας υποδοχής και απασχολούν τα παιδιά για όχι λιγότερες από 6 ώρες εβδομαδιαίως κατά μέσον όρο και αφετέρου, για μια παραλλαγή των ΤΕΓ, που δανείζεται κάτι από τον «ολιστικό» χαρακτήρα των αμιγών σχολείων, καθότι η γλωσσική διδασκαλία δεν θα γίνεται μόνον με καθαρά γλωσσικά ελληνικά κείμενα, αλλά με ελληνικά κείμενα προερχόμενα από διάφορα σχολικά αντικείμενα.

Έπειτα, όπως είπε, το σχολείο αυτό θα είναι ψηφιακό γιατί, χωρίς να πάψει να είναι συμβατικό, θα στηρίζεται στην ψηφιακότητα σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι συμβαίνει στην εγχώρια εκπαίδευσή ως τώρα. Θα πατά πάνω: (1) στη νέα Βάση Δεδομένων με όλα τα σχολικά βιβλία του Δημοτικού που έχει ετοιμάσει το ΚΕΓ , (2) στην πασίγνωστη Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα του ΚΕΓ, (3) στον «Πρωτέα» του ΚΕΓ, (4) στα ψηφιοποιημένα σχολικά βιβλία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης  (έγιναν ψηφιακά και εμπλουτίστηκαν από το ΚΕΓ μέσα από τα προηγούμενα προγράμματα ΕΣΠΑ) και υπόκεινται και στο ΚΕΓ και στον Διόφαντο.
Όπως ανέφερε, σε αυτά τα σχολεία η ελληνική θα διδάσκεται όχι ως μητρική, αλλά ως Β΄/ Ξένη Γλώσσα από εξειδικευμένους και επαγγελματικά διαρκώς «ενισχυόμενους» εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα θα είναι ευέλικτο, ενώ στόχος είναι η ενθάρρυνση των νέων για την πιστοποίηση της ελληνομάθειάς τους παίρνοντας μέρος στις εξετάσεις πιστοποίησης. Τέλος τόνισε ότι τα παιδιά του δίγλωσσου σχολείου θα έχουν την δυνατότητα συμμετοχής στις πανελλήνιες εξετάσεις για τους Έλληνες του Εξωτερικού, εφόσον το επιθυμούν (αφού το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας δεσμεύεται να διατηρήσει την ποσόστωση (που σήμερα είναι το 3% των εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια για τον Απόδημο Ελληνισμό μέσα από τις ειδικές εισαγωγικές εξετάσεις που δίνονται κάθε χρόνο το Σεπτέμβριο).



Σε αυτό το σημείο η κ. Τζάκρη τόνισε την σημασία της διαρκούς επιμόρφωσης των αποσπασμένων εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας, ενώ είπε ότι η «κατά ποσόν» αναπροσαρμογή των καθηκόντων όλων των εκπαιδευτικών πρέπει να συνοδευτεί με την ανάλογη μισθολογική αποκατάσταση.  
Όπως σημείωσε η αν. Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, στόχος του εγχειρήματος είναι η αναβάθμιση του τωρινού συστήματος ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης εξωτερικού, του οποίου η διαδικασία επαναθέσμισης χρειάζεται ένα όραμα αντάξιο της παράδοσης και των αγώνων του ελληνικού λαού, σημειώνοντας ότι το «Δίγλωσσο, Ελληνικό, Ψηφιακό Σχολείο» είναι ένα νέο σχήμα που δένει σε μια ενότητα τέσσερα πολύτιμα χαρακτηριστικά:
⦁    Γερή, διευρυμένη (και πιστοποιημένη) ελληνομάθεια
⦁    Αυξημένες δόσεις ψηφιακότητας
⦁    Φρόνημα ελληνικό &
⦁    Ήθος δημοκρατικό.  

Παράλληλα, τόνισε πως η τόνωση της ελληνικής ταυτότητας είναι απαραίτητη για την ομογένεια, εν μέσω της ισχύουσας παγκοσμιοποίησης, ως αντίσταση τόσο προς την ομογενοποίηση των μαζικοποιημένων  πληθυσμών που αυτή προωθεί, όσο και προς τη χειραγώγησή τους την οποία επιδιώκουν αυταρχικές και αντιδημοκρατικές ελίτ που δρουν στο πλαίσιό της και πως η δημοκρατικότητα ως εκπαιδευτικός στόχος δεν αποτελεί κτήμα της ανθρωπότητας αυτονόητο και αιώνιο, αλλά αποτελεί, αντίθετα, φαινόμενο μοναδικό και ιστορικό που ρίζωσε και άνθησε κατά την ελληνική αρχαιότητα και επανεμφανίστηκε ξανά μετά τη Γαλλική Επανάσταση, λέγοντας πως ο συνδυασμός της ελληνικότητας με την ελευθερία και τη δημοκρατικότητα, ως ένα σύνολο αλληλοστηριζόμενων αρχών -- ως η σφραγίδα ή το Brand Name -- της ελληνικής εκπαίδευσης / παιδείας θα την διακρίνει από τα κυκλοφορούντα εκπαιδευτικά σχήματα στο εξωτερικό, συνιστώντας έναν ευγενή και ρεαλιστικό στόχο προβαλλόμενο και για εσωτερική και για οικουμενική εφαρμογή.
Κατά την εξέλιξη της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκαν χρήσιμες παρεμβάσεις με πρώτη αυτή του Ομ. Καθηγητή Φιλοσοφικής του ΑΠΘ και Προέδρου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, κ. Ιωάννη Καζάζη, ο οποίος παρουσίασε διεξοδικά το τοπίο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και στάθηκε στην αξία της πιστοποίησης της ελληνομάθειας για τα παιδιά των Ελλήνων του Εξωτερικού.
Οι εκπαιδευτικοί και οι θεσμικοί παράγοντες της Ελληνικής Διασποράς, οι οποίοι συμμετείχαν στην εκδήλωση, με τις τοποθετήσεις τους, κατέθεσαν την εμπειρία τους από την συμμετοχή των παιδιών των Ελλήνων του Εξωτερικού στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη σχέση τους με την ελληνική γλώσσα, έριξαν φως στα χρονίζοντα προβλήματα του υπάρχοντος συστήματος και πρότειναν επιπλέον σημεία για τον εμπλουτισμό της τελικής πρότασης της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» για το Δίγλωσσο Ψηφιακό Ελληνικό Σχολείο, συμφωνώντας επί της αρχής στην ανάγκη θέσπισής του.
Κλείνοντας τις εργασίες της εκδήλωσης, η Θεοδώρα Τζάκρη, ανακεφαλαίωσε επί των βασικών σημείων της αρχικής της εισήγησης, αναφέροντας πως το σχήμα που παρουσιάστηκε δεν είναι αυθαίρετο, αλλά αποτελεί προϊόν σύνθεσης των στοιχείων εκείνων της εκπαιδευτικής μας πολιτικής που απέδειξαν την αξία τους μέσα στον χρόνο, «δείχνοντας τη γενική κατεύθυνση προς το επιθυμητό τέλος μιας μακράς διαδρομής σπαρμένης με ελάχιστες επιτυχίες και πάμπολλα λάθη», σημείωσε πως «το σχέδιο δεν προκαταλαμβάνει δογματικά τίποτε από τα επιμέρους, διότι, όπως σε κάθε εφαρμογή, έτσι και σ’ αυτή την περίπτωση, ασφαλώς θα προβλεφθεί εύλογη και ικανή μεταβατική περίοδος, απαραίτητη για την ομαλή συναρμογή των νέων στοιχείων με τα παλιά», ενώ υπέδειξε τα βασικά σημεία της πρότασης που είναι τα εξής:
⦁    Το πρόγραμμα είναι δίγλωσσο,  ψηφιακό και ενταγμένο στον κορμό του ξένου δημόσιου σχολείου.
⦁    Δίγλωσσο  (δηλαδή: με ένα major τμήμα στη γλώσσα της χώρας, και ένα minor στην ελληνική γλώσσα). Το minor εκτελείται εντός της ίδιας  σχολικής μονάδας όπως και το major, και οδηγεί σε ενιαίο και  επίσημο τίτλο σπουδών  πλήρως, κατοχυρωμένο από το εκπαιδευτικό σύστημα της ξένης χώρας.
⦁    Για τη συμπλήρωση των στοιχείων ενός απαιτητικού προγράμματος ελληνικών σπουδών, η  χρήση της ψηφιακότητας θα καταστεί  βασικό (και όχι προσχηματικό) συστατικό  της διδασκαλίας.

Τέλος, η κ. Τζάκρη τόνισε ότι η Ελληνική Γλώσσα, που είναι ο αγωγός του Ελληνικού Πολιτισμού, θα κινδυνεύσει μόνο όταν χάσει τους φυσικούς ομιλητές της και αυτό δεν πρέπει να συμβεί επ’ ουδενί και πουθενά και χαρακτήρισε την ψηφιακή εκπαίδευση ενηλίκων ως μια αναπάντητη πρόκληση που πρέπει να απαντηθεί με ένα αμιγώς ψηφιακό  σχολείο ενηλίκων, επιφυλασσόμενη να επανέλθει με σχετική πρόταση.

Αφού ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες για την πολύτιμη συμβολή τους, ενθάρρυνε όποιον το επιθυμεί να καταθέσει τις όποιες επιπλέον προτάσεις του στο mail της Επιτροπής (info@miaellada.com) και τους διαβεβαίωσε πως οι απόψεις τους θα αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας εκ μέρους της Επιτροπής και θα συμπεριληφθούν στην τελική της πρόταση.

Τώρα, μετά την εκδήλωση για το Ψηφιακό Ελληνικό Δίγλωσσο Σχολείο στo Ηνωμένο Βασίλειο και την υπόλοιπη Ευρώπη, η οποία στέφθηκε με επιτυχία, σειρά έχουν οι εκδηλώσεις για τις ΗΠΑ και την Αυστραλία, η πραγματοποίηση των οποίων θα ανακοινωθεί σύντομα.-





 

Κατηγορία: 

Σχόλια - Facebook Comments