15 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΖΙ ..

Θ. ΤΖΑΚΡΗ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΣΠΑ 2021-27

Θεοδώρα Τζάκρη: «Ο κύριος Μητσοτάκης είναι φτηνός με τους πολίτες και ακριβός με τους κερδοσκόπους»
Παρέμβαση της βουλευτή στο Νομοσχέδιο για το ΕΣΠΑ 2021-27

Κατά την παρέμβασή της στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας "Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε." και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων», η Βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη αναφέρθηκε αρχικά το διάγγελμα του πρωθυπουργού, σημειώνοντας ότι για μια ακόμη φορά ότι ο κ. Μητσοτάκης κατά την προσφιλή του μέθοδο χρησιμοποιώντας τα ελεγχόμενα από αυτόν μέσα ενημέρωσης, παρέστησε «τον μέγα στυλοβάτη των φτωχών και της μεσαίας τάξης», μοιράζοντας το δυσθεώρητο ποσό των 12 ευρώ το μήνα με εισοδηματικά κριτήρια, ως «αντίδωρο» για το όνειδος της αισχροκέρδειας που έχει επιτρέψει να συμβαίνει στον τομέα της ενέργειας. Σημείωσε όμως ότι δεν θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά αφού η μόνη συμφωνία που έχει κάνει είναι με ένα κομμάτι φίλων και χορηγών του επιχειρηματιών, αυτοί να αισχροκερδούν και ο ίδιος να κοροϊδεύει δια τηλεοπτικών διαγγελμάτων τον ελληνικό λαό, παριστάνοντας «τον Ζορό των ανατιμήσεων».
Στη συνέχεια αναφορικά με το νομοσχέδιο στη βάση του οποίου θα υλοποιηθεί το ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-27 η κ. Τζάκρη σημείωσε ότι παρά  το γεγονός ότι πρόκειται για ένα διαδικαστικό- τεχνοκρατικό κείμενο, θα δημιουργήσει προβλήματα στην επιτάχυνση των διαδικασιών για την απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου και ως εκ τούτου δεν θα συμβάλει στην επίτευξη του βασικού του στόχου που είναι η ενίσχυση και η ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας σε αυτή την δύσκολη συγκυρία.
Αναφέρθηκε τέλος στην πρόταση του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία διακομματικής Επιτροπής που θα παρακολουθεί την υλοποίηση  του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ 2021-27, πρακτική που θα οδηγήσει σε αποτελεσματικότερη απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων και πρότεινε στην Κυβέρνηση να την  ακολουθήσει.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Τζάκρη:

«Άκουσα κι εγώ χτες βράδυ, όπως και όλοι οι Έλληνες άλλωστε, το διάγγελμα του πρωθυπουργού. Ο κύριος Μητσοτάκης είναι όπως λέει ο λαός «φτηνός με τους πολίτες ακριβός με τους κερδοσκόπους».
Στήθηκε για άλλη μια φορά στην τηλεόραση, στα ελεγχόμενα δηλαδή από αυτόν μέσα ενημέρωσης, για να παραστήσει «τον μέγα στυλοβάτη των φτωχών και της μεσαίας τάξης», μοιράζοντας το δυσθεώρητο ποσό των 12 ευρώ το μήνα με εισοδηματικά κριτήρια, ως «αντίδωρο» για το όνειδος της αισχροκέρδειας που έχει επιτρέψει να συμβαίνει στον τομέα της ενέργειας.
Και πραγματικά δεν ντράπηκε- θα μου πείτε δεν ντράπηκε για τον Άδωνη θα ντραπεί για την βενζίνη- δεν ντράπηκε να σταθεί ενώπιον του ελληνικού η κ.λαού που χάνει στην συντριπτική του πλειοψηφία το μεγαλύτερο κομμάτι του εισοδήματός του, λόγω του πληθωρισμού και της αισχροκέρδειας.
Αυτό βέβαια δεν μας εκπλήσσει. Είναι η παλιά συνταγή του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, αν θυμάστε οι παλαιότεροι τις φοβερές αυξήσεις που έκανε  του  0 + 0 ίσον 14% και τις «συμφωνίες κυρίων» του Καραμανλή του νεότερου, τότε που κάλπαζε και πάλι η αισχροκέρδεια και ο πληθωρισμός.
Βέβαια οφείλω να ομολογήσω ότι ο κύριος Μητσοτάκης είναι πιο εξελιγμένη εκδοχή της νεοφιλελεύθερης δεξιάς. Η μόνη συμφωνία που έχει κάνει είναι με ένα κομμάτι φίλων και χορηγών του επιχειρηματιών, αυτοί να αισχροκερδούν και ο ίδιος να κοροϊδεύει δια τηλεοπτικών διαγγελμάτων, τον ελληνικό λαό, παριστάνοντας «τον Ζορό των ανατιμήσεων.
Αυτό που απομένει βέβαια για να ολοκληρωθεί το έργο είναι από αύριο το πρωί ο κ. Άδωνης να πάρει πάλι σβάρνα τον Σκάι και τον Αυτιά και να τσιρίζει περιχαρής για άλλη μια μεγάλη μάχη της δεξιάς που κερδήθηκε.
Στο νομοσχέδιο τώρα.
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές
Μετά τη δεκαετή χρηματοπιστωτική κρίση, την υγειονομική κρίση και τον πόλεμο που εξελίσσεται στην Ουκρανία δηλαδή σε ευρωπαϊκό έδαφος, η χώρα βρίσκεται σε ένα εξαιρετικά κρίσιμο σταυροδρόμι. Και το διακύβευμα είναι ποιο δρόμο θα ακολουθήσει. Το δρόμο της πραγματικής ανάπτυξης ή τον  δρόμο που θα συνεχίσει να μας κρατά παγιδευμένους σε ένα φαύλο κύκλο λιτότητας και ύφεσης.
Μέσα σε ένα δυστοπικό οικονομικό περιβάλλον λοιπόν με το κύμα ακρίβειας στην ενέργεια και στα καταναλωτικά αγαθά που έχει ξεκινήσει ήδη από το προηγούμενο καλοκαίρι να επιβαρύνει τραγικά  τα εισοδήματα των μικρομεσαίων νοικοκυριών, συζητούμε σήμερα το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Και για να έχουμε τη μεγάλη εικόνα αρχικά θα αναφερθώ στα νούμερα:
ΕΣΠΑ 2021-27 ή περίπου 40 δις € που θα διατεθούν την περίοδο αυτή για να ενισχυθεί και να αναπτυχθεί η ελληνική επιχειρηματικότητα, από τα οποία βέβαια τα 20 δις € θα διατεθούν αποκλειστικά στην ελληνική γεωργία μέσα από το Στρατηγικό Σχέδιο ΚΑΠ 2023-27.
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ή περίπου 31 δις € εκ των οποίων 17,8 δισ. σε επιχορηγήσεις και 12,7 δισ. σε δάνεια για την ίδια περίπου χρονική περίοδο.
Η Ελλάδα λοιπόν έχει στη διάθεσή της για τη μετάβαση στην  νέα εποχή που θα συνδυάζει (υποτίθεται) την οικονομική αποτελεσματικότητα με την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική δικαιοσύνη 70 δις € μέχρι το 2027. Καταλαβαίνουμε όλοι πόσο σημαντική είναι η ορθή και στοχευμένη διαχείριση αυτών των πόρων, για την επόμενη ημέρα της αναπτυξιακής προοπτικής της ελληνικής οικονομίας.  
Και θα περάσω στην ουσία του θέματος.
Το σημερινό νομοσχέδιο για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ 2021-2027  δεν είναι τίποτε άλλο παρά η βασική υποχρέωση της κυβέρνησης, να θεσμοθετήσει εθνικά τις προβλέψεις του ενωσιακού κανονισμού 1060/2021 που θέτει τις κοινές διατάξεις για τα ευρωπαϊκά ταμεία [Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+, Ταμείο Συνοχής, Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας, Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης, Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας καθώς και το Μέσο για τη Χρηματοδοτική Στήριξη της Διαχείρισης των Συνόρων και την Πολιτική των Θεωρήσεων].  
Ένα νομικό πλαίσιο δηλαδή που θεωρητικά θα βελτιώνει την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και την αξιοκρατία σε μια κρίσιμη οικονομική συγκυρία, κατά την οποία η εύρυθμη εκτέλεση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης καλούνται να βγάλουν την χώρα από την οικονομική στασιμότητα, τη στιγμή μάλιστα που απειλές [όπως η πανδημία, ο πληθωρισμός, ο πόλεμος] έχουν επιβαρύνει πολύ την κουρασμένη από τα χρόνια της λιτότητας ελληνική οικονομία.
Πρόκειται δηλαδή για ένα διαδικαστικό- τεχνοκρατικό κείμενο, που θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου Νόμου του 4314/2014.
Όμως κοιτάξτε τι συμβαίνει στην πράξη:
Τίθεται το θέμα του συνολικού συντονισμού των προγραμμάτων: Όλες οι διαχειριστικές αρχές μπαίνουν κάτω από μια ομπρέλα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για πιο εύρυθμη λειτουργία, για μια πιο επιτελική παρακολούθηση, όπως λέτε. Όμως εξαιρείται η αντίστοιχη διαχειριστική αρχή του Υπουργείου Ψηφιακής Μεταρρύθμισης.  Και παρά τα επίμονα ερωτήματα που τέθηκαν για τους λόγους για τους οποίους έγινε αυτή η εξαίρεση, απαντήσεις δεν υπήρξαν. Όπως σας είπε και ο εισηγητής μας, ο κ. Μαμουλάκης, ενώ άκουσε την επτάωρη συζήτηση του Οκτωβρίου του 2021 παρουσία του κυρίου Rasmussen [της Ευρωπαϊκής Επιτροπής] που στείλατε κ. Γεωργιάδη, πουθενά δεν προέκυψε ότι υπήρξε σύσταση ή οτιδήποτε άλλο από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής γι’ αυτή την εξαίρεση. Πως θα μπορούσε άλλωστε να γίνει κάτι τέτοιο όταν η κοινή λογική λέει ότι, μόνο επιτελικό δεν είναι αυτό.  Άρα το ερώτημα γιατί εξαιρέθηκε η συγκεκριμένη διαχειριστική αρχή, παραμένει.
Μετά το πέρας της διαβούλευσης προστέθηκαν 13 άρθρα που αφορούν στη νέα ΚΑΠ. Δηλαδή προστέθηκαν χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση. Η διαχείριση του Στρατηγικού Σχεδίου για την ΚΑΠ έχει πολλά τεχνικά χαρακτηριστικά και διαφέρει από τα άλλα προγράμματα. Αφορά σε πληθώρα προγραμμάτων και δράσεων που απαιτούν εξειδικευμένη γνώση και αφορούν στον εκσυγχρονισμό και στην ανάπτυξη του αγροτικού τομέα της χώρας, μεταξύ άλλων, μέσα από την αύξηση της προστιθέμενης αξίας των γεωργικών και αλιευτικών προϊόντων και του εξαγωγικού προσανατολισμού τους, την ανάπτυξη και βελτίωση των συνθηκών παραγωγής, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην ύπαιθρο,  την εξασφάλιση της ασφάλειας για τον καταναλωτή των παραγόμενων και των εισαγόμενων τροφίμων στη χώρα, την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφόρο διαχείριση των φυσικών πόρων.
Ωστόσο η χάραξη αυτής της δημόσιας πολιτικής, δηλαδή της αγροτικής πολιτικής μεταφέρεται από το Υπουργείο σε μια εταιρεία τη ΜΟΔ, που όπως μας ενημέρωσαν τόσο το ΓΕΩΤΕΕ όσο και η ΠΟΓΕΔΥ έχει τεράστια υποστελέχωση σε γεωτεχνικούς. Αυτό που διακρίνεται λοιπόν είναι προχειρότητα και σπουδή. Και βέβαια το ερώτημα είναι αν υπάρχει κάποια σκοπιμότητα για τη διαχείριση αυτής της ενσωμάτωσης, πλέον της προφανούς. Της συγκέντρωσης δηλαδή της διαχείρισης του συνόλου του ΕΣΠΑ σε ένα μόνο Υπουργείου, σε μια συγκυρία που θα έπρεπε να συζητούμε για το αντίστροφο. Και πως το δέχτηκε αυτό ο Υπουργός Ανάπτυξης, από τον οποίο αφαιρείτε την σπουδαιότερη αρμοδιότητα.
Ο «ξαφνικός θάνατος» του INTERREG. Ενώ εξασφαλίζεται η υπηρεσιακή συνέχεια όλων των δομών, εξαιρείται αυτή του INTERREG, η οποία θα διατηρηθεί μόνο μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος 2014-20. Ωστόσο θα υπάρξει νέα παράλληλη δομή με νέο όνομα  που θα διαχειριστεί το νέο πρόγραμμα. Από την πλευρά των εργαζομένων σε αυτή τη διοικητική δομή που πρέπει να σημειωθεί ότι λειτουργεί επί 17 χρόνια στη Θεσσαλονίκη, εκφράζεται ένα κλίμα ανασφάλειας και αγωνίας για το μέλλον τους, καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ομαλή μετάβαση τους στη νέα υπηρεσία. Πρόκειται για κατάφωρη αδικία τόσο για την υπηρεσία όσο και τους εργαζόμενους, χωρίς να είναι ακόμη κατανοητή η αιτία. Γιατί καταργείται μια υπηρεσία, γιατί δημιουργείται μια νέα και μάλιστα υπό καθεστώς συνύπαρξης τους για ένα χρονικό διάστημα; Κανείς δεν κατάλαβε. Πόσο επιτελική μπορεί να είναι μια τέτοια απόφαση; Επίσης που θα εδρεύει η νέα Υπηρεσία; Θα παραμείνει στη Θεσσαλονίκη ή θα μεταφερθεί κι αυτή  στην Αθήνα;  
(Επίσης θα ήθελα να επισημάνω ότι το νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι  δύο χρηματοδοτικά εργαλεία που θα πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά. Κάτι που όμως δε φαίνεται γιατί η ξεχωριστή διαχείρισή τους από δυο διαφορετικά Υπουργεία, αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε απώλεια των επιδιωκόμενων  συνεργειών.
Φυσικά υπάρχουν κι άλλα θέματα όπως το Elevate Greece και η διαφαινόμενη αλληλοεπικάλυψη με αρμοδιότητες άλλων φορέων, όπως, για παράδειγμα την Enterprise Greece που έχει μια παρουσία  αρκετών ετών όσον αφορά την εθνική συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις. Όπως η αποδοτικότητα του ελέγχου, όταν ο ελεγχόμενος θα επιλέγει τον ελεγκτή του).
Με λίγα λόγια πρόκειται για ένα νομοσχέδιο προβληματικό που δεν συμβάλει στην επιτάχυνση των διαδικασιών για την απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου και ως εκ τούτου δεν συμβάλει στην επίτευξη του βασικού του στόχου που είναι η ενίσχυση και η ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας σε αυτή την δύσκολη συγκυρία. Για αυτό και το καταψηφίζουμε.
Κυρίες και Κύριοι  Συνάδελφοι,
Κλείνοντας
Θα ήθελα να αναφερθώ στην πρόταση του Προέδρου μας του Αλέξη Τσίπρα για τη διακομματική Επιτροπή που θα παρακολουθεί την υλοποίηση  του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ 2021-27, πρακτική που έχει κριθεί θετικά σε επίπεδο Βρυξελλών. Πρόκειται για μια στρατηγική επιλογή που θα οδηγήσει σε αποτελεσματικότερη απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων και καλά θα ήταν να την ακολουθήσετε.»




 

Κατηγορία: 

Σχόλια - Facebook Comments