....

ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΟΤΑ

«Βουτιά» στους δήμους αναμένεται να κάνει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση, προκειμένου να εντοπίσει πλεονάζον προσωπικό το οποίο θα υπαχθεί στο νέο κύμα διαθεσιμότητας. Οι περίπου 90.000 εργαζόμενοι των δήμων αναμένεται να αποτελέσουν σημαντική δεξαμενή για τους επόμενους 12.500 διαθεσίμους, που πρέπει να καλυφθούν έως το τέλος του έτους.

Σε επιχείρηση αξιολόγησης των υπηρεσιών τους προχωρούν οι δήμοι, σύμφωνα και με σχετική επιστολή του προέδρου της ένωσης των δήμων της χώρας (ΚΕΔΕ) Κώστα Ασκούνη, ο οποίος ζητά να προχωρήσει η διαδικασία μέχρι το τέλος Οκτωβρίου βάσει και σχετικού οδηγού για την αναδιοργάνωσή τους. Στελέχη της Αυτοδιοίκησης σημείωναν ότι παρά τις αρχικές ενστάσεις των αιρετών στο θέμα της διαθεσιμότητας φαίνεται να υπάρχει στροφή και να αποδέχονται να προχωρήσουν στην αξιολόγηση μπροστά στον κίνδυνο να βρεθούν ενώπιον οριζόντιων λύσεων, όπως έγινε με τους δημοτικούς αστυνομικούς και τους σχολικούς φύλακες.

Ενδεικτικές είναι και οι δηλώσεις του υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Μιχελάκη. «Από εδώ και στο εξής δεν πρόκειται να υπάρξουν άλλες οριζόντιες περικοπές στους δήμους», τόνισε (μιλώντας στο Mega), θέτοντας ταυτόχρονα συγκεκριμένες προϋποθέσεις: «Πρέπει όμως να προχωρήσει η αξιολόγηση. Αν προχωρήσει θα πάμε πραγματικά στοχευμένα στην κινητικότητα».

Όπως προτείνεται στον οδηγό αξιολόγησης των δήμων, «προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας είναι σκόπιμη η συγχώνευση αρμοδιοτήτων και οργανικών μονάδων, η αύξηση του εύρους εποπτείας των προϊσταμένων και επομένως η μείωση του αριθμού των τμημάτων και των διευθύνσεων». Μέσω της διαδικασίας αυτής θα προκύψει στη συνέχεια και το πλεονάζον προσωπικό, που θα τεθεί σε διαθεσιμότητα και είτε θα μετακινηθεί σε άλλες υπηρεσίες είτε, μετά την πάροδο οκταμήνου, θα απομακρυνθεί οριστικά από το Δημόσιο.

Οι εργαζόμενοι στους δήμους συγκαταλέγονται στις ομάδες υψηλού κινδύνου, σύμφωνα και με τα κριτήρια υπαγωγής στη διαθεσιμότητα που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Ειδικότερα, το 74% είναι χαμηλών προσόντων - πρόκειται για υπαλλήλους υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης- οι οποίοι λαμβάνουν μικρότερη μοριοδότηση. Στο σύνολο του προσωπικού των δήμων, μόλις το 3,84% διαθέτει μεταπτυχιακό τίτλο, το 0,15% έχει διδακτορικό και το 0,07% είναι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, προσόντα δηλαδή για τα οποία δίνονται πολλά μόρια.

Το πρώτο βήμα πάντως, σύμφωνα με τον οδηγό αξιολόγησης, είναι η καταγραφή σχετικά με την ύπαρξη υπερστελεχωμένων ή υποστελεχωμένων μονάδων, ενώ στη συνέχεια θα γίνει αποτύπωση του αριθμού του προσωπικού κατά επίπεδο εκπαίδευσης και ειδικότητα.

Σε περίπτωση τυχόν αναγκών σε κάποιες υπηρεσίες, το επόμενο βήμα θα είναι να διαπιστωθεί εάν μπορούν να καλυφθούν μέσω εσωτερικών μετακινήσεων, μέσω επιμόρφωσης κάποιων υπαλλήλων ώστε να αναλάβουν αυξημένα καθήκοντα, ή ακόμη και μέσω μετάταξής τους σε άλλους κλάδους.

 

Ο σχεδιασμός για τους ΟΤΑ είναι συγκεκριμένος και έχει «κτιστεί» βήμα-βήμα:

Πρώτο βήμα ήταν η ψήφιση του «Καλλικράτη», η ενοποίηση των Δήμων, η κατάργηση και η συγχώνευση των Νομικών τους Προσώπων με ομολογημένο στόχο την περιστολή των δαπανών,  με βασική όμως στόχευση την συρρίκνωση και κατάργηση κοινωνικών και υπηρεσιών εξυπηρέτησης του πολίτη.

Δεύτερο βήμα, το οποίο είναι και διαρκείας είναι οι συνεχείς περικοπές των θεσμοθετημένων πόρων για τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που έφτασαν το 70%, αλλά και οι αντίστοιχες μειώσεις των ιδίων πόρων των ΟΤΑ από τη συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς, τα λουκέτα στα καταστήματα και τη αδυναμία πληρωμής των λογαριασμών της ΔΕΗ, με αποτέλεσμα των μείωση και των τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Τρίτο βήμα η ψήφιση του Π.Δ. 113/22-11-2010, με το οποίο αλλάζει, κατά τροϊκανή παραγγελία, το σύστημα οικονομικής διαχείρισης των ΟΤΑ, όπου ουσιαστικά μπαίνουν υπό στενό οικονομικό έλεγχο, καταργείται κάθε οικονομική τους αυτοτέλεια και παραλύει κάθε δραστηριότητά τους.

Τέταρτο βήμα, είναι η σύσταση, με τον ψευδεπίγραφο τίτλο, Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, με το οποίο ουσιαστικά οι δήμοι, που θα έχουν απόκλιση κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού τους, μεταξύ εσόδων – εξόδων πάνω από 10% κατά το κλείσιμο του πρώτου εξαμήνου του έτους, θα μπαίνουν σε καθεστώς επιτροπείας και, με απόφαση που εκδίδει ο υπουργός Εσωτερικών, θα υποχρεώνεται σε αναστολή προσλήψεων- υποχρεωτικές μετατάξεις εργαζομένων, αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη κλπ, αύξηση του ανώτατου συντελεστή επιβολής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας και πάγωμα όλων των δαπανών, εκτός από τη μισθοδοσία και τις απολύτως ανελαστικές δαπάνες.

Πέμπτο βήμα που έρχεται ως επακόλουθο είναι οι απολύσεις προσωπικού, που θα γίνουν μέσω της συρρίκνωσης ή της κατάργησης υπηρεσιών και θέσεων εργασίας.

Από αυτό το μέτρο, κατά την άποψη μου, κινδυνεύουν όλες οι τεχνικές υπηρεσίες, οι υπηρεσίες καθαριότητας και συντήρησης των υποδομών των πόλεων, καθώς και οι κοινωνικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες.

Το εργαλείο που θα χρησιμοποιηθεί για τις απολύσεις θα είναι το λεγόμενο Οικονομικό Παρατηρητήριο και γι’ αυτό πιστεύω ότι το κύμα των μαζικών απολύσεων στους ΟΤΑ θα είναι το δεύτερο εξάμηνο, μόλις δηλ. διαπιστωθεί η απόκλιση στους προϋπολογισμούς, που θα είναι στην συντριπτική  τους πλειοψηφία.

 

Φταίνε οι εργαζόμενοι ή τα συνδικάτα τους;

Σ’ αυτό τον κόσμο καταρχάς κανένας δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Φταίνε και οι εργαζόμενοι, που έμαθαν να αναθέτουν σε άλλους να τους «λύνουν» τα προβλήματα και φταίνε περισσότερο, γιατί έφτιαξαν και ανάλογα συνδικάτα, και τώρα που άλλαξαν δραματικά τα πράγματα, τα πυροβολούν και αυτοί, αλλά δεν κάνουν και τίποτα για να τα αλλάξουν. Και δεν κάνουν, γιατί συνεχίζουν να πιστεύουν ότι κάποιοι άλλοι θα τα αλλάξουν.

Οι εργαζόμενοι πρέπει να καταλάβουν ότι μεσσίες δεν υπάρχουν. Ή θα πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους και θα κατανοήσουν ότι η συλλογική δράση δεν είναι για ειδικούς, αλλά για όλους ή θα συνεχίσουν να κλαίνε τη μοίρα τους, να δίνουν κάποιους μεμονωμένους αγώνες, για να σβήσουν την φωτιά που καίει το σπίτι τους, το οποίο όμως θα καεί, γιατί όταν καίγονταν του γείτονα δεν τους αφορούσε, αλλά και όταν ψοφούσε η κατσίκα τους, αυτοί εύχονταν να ψοφήσει και η κατσίκα του γείτονα και όχι να τη σώσουν.

Το εργατικό-συνδικαλιστικό κίνημα δεν μπορεί να συνεχίσει όπως χθες. Αν το κάνει θα μετρά ήττες και θα αναπαράγει την εσωστρέφεια και την ηττοπάθεια των εργαζομένων.

Δεν μπορεί ο κάθε κλάδος να δίνει αποσπασματικούς αγώνες, γιατί όσο μαζικοί και αν είναι αυτοί και σε κάποιες περιπτώσεις και ηρωικοί, καταλήγουν σε αδιέξοδο, γιατί πλέον είναι γνωστό σε όλους ότι η επίλυση ακόμη και του παραμικρού συνδικαλιστικού αιτήματος προσκρούει σε μια πολιτική, που αν δεν ανατραπεί δεν μπορεί να επιλυθεί.

Αν έτσι έχουν τα πράγματα τότε το εργατικό-συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να θέσει στην ημερήσια διάταξη θέμα πολιτικής ανατροπής και άρα οι μορφές που θα χρησιμοποιήσει, αλλά και οι συμμαχίες που θα οικοδομήσει θα πρέπει να υπηρετούν αυτόν τον στόχο.

Να θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την πάλη για την κατάργηση των μνημονίων και τη διαγραφή του χρέους, την εθνικοποίηση των τραπεζών και την επανεθνικοποίηση στρατηγικών τομέων της οικονομίας, την αναδιανομή του παραγόμενου πλούτου υπέρ τα λαϊκών τάξεων και την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας σε όφελος του λαού και του τόπου.

 

 

Στέλιος Βελιγράδης

Aιρετό μέλος του

Υπηρεσιακού Συμβουλίου

Νομού Πέλλας

 

Σχόλια - Facebook Comments