ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΕΚΑ Κ. ΜΑΝΙΑΤΗ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΗ Κ. ΤΣΙΠΡΑ
Απαντώντας στις σημερινές δηλώσεις του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Αλ. Τσίπρα, σε σχέση με τον ΑΔΜΗΕ, ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, δήλωσε:
“Δεν είναι δυνατόν, την ώρα που η χώρα μας αγωνίζεται να προσελκύσει ξένες επενδύσεις και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας, ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να εμφανίζεται ως διώκτης των επενδυτών. Θέλω να επισημάνω ότι αν προσδοκά δια της καταστροφής της χώρας να ανέβει στην εξουσία, τότε θα πρέπει να αναλογιστεί ότι με αυτό τον τρόπο επενδύει στη δυστυχία των Ελλήνων.
Για το συγκεκριμένο θέμα είναι γνωστό ότι η Ευρωπαική Ένωση έχει εκδόσει Κοινοτικές Οδηγίες από το 2009, στο πλαίσιο του Τρίτου Ενεργειακού Πακέτου, προκειμένου να επιτυγχύνει την ολοκλήρωση της ευρωπαικής αγοράς ενέργειας στον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο. Οι οδηγίες αυτές, μεταξύ άλλων, προβλέπουν τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των συστημάτων Μεταφοράς από την Παραγωγή και την Προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και τη στήριξη των επενδύσεων στις ενεργειακές διασυνδέσεις.
Στόχευση είναι:
- Να υπάρξει ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του συστήματος μεταφοράς, να παύσει, δηλαδή, ο ΑΔΜΗΕ να είναι θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ.
- Να εισέλθει στρατηγικός επενδυτής που θα αναλάβει και την εισροή κεφαλαίων για την κάλυψη των αναγκαίων επενδύσεων ύψους πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας, που διαφορετικά θα έπρεπε να επιμεριστούν και πάλι στους φορολογούμενους πολίτες.
Υπενθυμίζω ότι πρόσφατα ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), διαχωρίστηκε ιδιοκτησιακά από τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και προσέλκυσε επιτυχώς το ενδιαφέρον της Αζέρικης SOCAR, γεγονός που θα επιταγχύνει την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων και την ενίσχυση του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας.
Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ισχύουν τα ακόλουθα:
- Το Σύστημα Μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένο στις περισσότερες χώρες της ΕΕ (π.χ. Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Μεγάλη Βρεττανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Σουηδία, Ιταλία)
- Οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας δεν είναι κρατικές εταιρίες σε πολλές χώρες. Για παράδειγμα:
- Στην Γερμανία στους 3 από τους 4 Διαχειριστές η συμμετοχή του κράτους είναι σχεδόν μηδενική (0% στους δύο και 25% στον τρίτο).
- Οι Γερμανοί Διαχειριστές ήταν από τους πρώτους στην Ευρώπη που, μετά τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό, κατάφεραν να προσελκύσουν επενδυτικά κεφάλαια από την Ολλανδία, το Βέλγιο, την Αυστραλία και πολυεθνικές εταιρίες, προκειμένου να επεκτείνουν και να αναβαθμήσουν τα δίκτυα τους, ώστε -εκτός των άλλων- να υποστηρίξουν τη διείσδυση των ΑΠΕ.
-
- Στην Πορτογαλλία το κράτος κατέχει το 11% των μετοχών
- Στην Ισπανία το 20%
- Στην Ιταλία , η ENEL (Ιταλική ΔΕΗ) έχει το 5%
- Στη Μεγάλη Βρετανία, σχεδόν μηδενικό ποσοστό μετοχών του Διαχειριστή ανήκει στο κράτος
Οι Επενδυτικές Ανάγκες του δεκαετούς προγράμματος του ΑΔΜΗΕ εκτιμώνται σε €2,5 δις ευρώ περίπου και δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας στη χώρα είναι σχεδόν αδύνατον να χρηματοδοτηθεί από τον ΑΔΜΗΕ ή την ΔΕΗ, λαμβάνοντας υπόψη την δυσκολία δανεισμού στη εγχώρια και διεθνή οικονομική αγορά.
Η χρηματοδότηση των επενδύσεων απαιτεί σημαντικά νέα κεφάλαια και ικανότητα πρόσβασης σε εύκολο και χαμηλότοκο δανεισμό.
- Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει πολύ σημαντικά έργα όπως:
- Αναβάθμιση του Συστήματος, νέες γραμμές Μεταφοράς, νέους Υποσταθμούς και Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης που θα επιτρέψουν να υλοποιηθούν νέες επενδύσεις ΑΠΕ
- Το μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) που καταβάλλει ο ΑΔΜΗΕ για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων του είναι πάνω από 8%, ενώ αντίστοιχα είναι χαμηλότερο από 7% κατά μέσο όρο στους αντίστοιχους Ευρωπαίους Διαχειριστές (σε κάποιες χώρες χαμηλότερο και από 5%).
-
- Διασύνδεση των Κυκλάδων με το διαγωνισμό σε εξέλιξη, ύψους 240 εκατ. Ευρώ η πρώτη φάση, 60 εκατ. Ευρώ η δεύτερη φάση και 120 εκατ. Ευρώ η τρίτη φάση, συνολικά περίπου 400 εκατ. Ευρώ
- Διασύνδεση της Κρήτης, αξίας 800 εκατ. Ευρώ, η οποία είναι τμήμα της Διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας, γνωστής ως Euro Asia Interconnector, αξίας 3,5 δις ευρώ.
- Δεύτερη Διασύνδεση μεταξύ Bουλγαρίας και Ελλάδας, η οποία όπως και ο Euro Asia Interconnector εντάχθηκε στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαικής Ένωσης.
Αποτέλεσμα από την υλοποίηση των παραπάνω είναι:
- Δεν θα υπάρξει επιβάρυνση των πολιτών από τα επενδυτικά προγράμματα ανάπτυξης των δικτύων
- Διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας και επιπλέον θα δημιουργηθούν νέες, τόσο άμεσες όσο και έμμεσες, για την ολοκλήρωση όλων των αναπτυξιακών έργων
- Το Δημόσιο θα διατηρήσει την καταστατική μειοψηφία, και συνεπώς τον έλεγχο του ΑΔΜΗΕ
- Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) θα συνεχίσει, όπως γίνεται σε όλα τα Ευρωπαικά κράτη, να ελέχθει και να εγκρίνει τις χρεώσεις χρήσης του συστήματος, τα επενδυτικά προγράμματα επέκτασης και αναβάθμισης του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
- Η ολοκλήρωση των διασυνδέσεων θα καταστήσει στην πράξη, και όχι στη θεωρία, τη χώρα ενεργειακό κόμβο, το οποίο θα ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια, θα επιταχύνει την ανάπτυξη των ηλεκτρικών αγορών στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης και την πτώση τιμών ηλεκτρικής ενέργειας
- Θα εισρεύσουν κεφάλαια στη ΔΕΗ, που θα μπορέσει να προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του παραγωγικού της δυναμικού και σε εξωστρεφείς επενδύσεις στην ταχέως αναπτυσσόμενη ενεργειακή αγορά της νοτιονατολικής Ευρώπης, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της χώρας
Η Ελληνική οικονομία δεν είναι μια κλειστή οικονομία. Συμμετέχουμε στην Ευρωπαική Ένωση, παρακολουθούμε και διαμορφώνουμε τις εξελίξεις και διεκδικούμε ένα καλύτερο μέλλον για τον τόπο μας. “
Σχόλια - Facebook Comments