WWW.TASTV.GR

Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ, ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΜΕΡΟΠΗ ΒΛΑΧΟΥ

Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ, ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΟΥΙΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΡΟΠΗ ΒΛΑΧΟΥ

Εικονογράφηση: Κατερίνα Αντωνοπούλου

 

Άλλη μια διασκευή του έργου του Σαίξπηρ βρίσκεται πλέον στις προθήκες των βιβλιοπωλείων: «Η Τρικυμία» από τη φιλόλογο-συγγραφέα Μερόπη Βλάχου, με την εικονογράφηση να ανήκει στην φιλόλογο αγγλικής γλώσσας την Κατερίνα Αντωνοπούλου. Μετά την «Δωδέκατη Νύχτα» οι δυο τους συνέχισαν με την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ, που κατά πολλούς θεωρείται το τελευταίο έργο του.

Η υπόθεση του έργου του Σαίξπηρ

Ο Πρόσπερο, Δούκας του Μιλάνου, που ασχολείται με μυστικιστικές μελέτες, χάνει τον θρόνο του, καθώς ο αδερφός του ο Αντόνιο, με τη βοήθεια του βασιλιά της Νάπολης Αλόνσο, σφετερίστηκε την περιουσία του και την εξουσία του. Έτσι καταλήγει σε ένα ερημονήσι μαζί με τη μικρή του κόρη, Μιράντα.

Η παρουσίαση των γεγονότων αρχίζει δώδεκα χρόνια αργότερα, όπου  ο Πρόσπερο έχει εξελιχθεί σε μεγάλο μάγο, που ελέγχει στοιχεία της φύσης και ξωτικά, όπως το αγαθό πνεύμα Άριελ. Υπηρέτης του Πρόσπερο και της Μιράντα είναι ο Κάλιμπαν, ένας ιθαγενής του νησιού.

Η μοίρα ευνοεί τον Πρόσπερο: όσοι συνωμότησαν εναντίον του για το θρόνο του Μιλάνου θα τύχει να ταξιδέψουν με πλοίο στη θάλασσα κοντά στο νησί. Έπειτα από μια τρικυμία που προκαλεί ο Πρόσπερο με τις μαγικές του δυνάμεις, το καράβι του Αλόνσο βουλιάζει κι όλοι ναυαγούν στο νησί, χωρισμένοι σε μικρές ομάδες, πιστεύοντας ότι όλοι οι υπόλοιποι είναι νεκροί. Εκεί παρασύρονται από τις παραισθήσεις που προκαλεί ο Πρόσπερο και φτάνουν μέχρι την τρέλα, μέχρι που ανακαλύπτουν ότι ο τρόπος που βασανίζονται οφείλεται στο πώς αδίκησαν παλιότερα τον Πρόσπερο, στον οποίο θέλουν να επιστρέψουν το Δουκάτο για να τους συγχωρέσει.

Η Μιράντα αρραβωνιάζεται τον Φερδινάνδο, γιο του Αλόνσο, κι ο Πρόσπερο θα επιστρέψει ως Δούκας στο Μιλάνο, αφού πρώτα αποκηρύξει την υψηλή τέχνη της μαγείας και απελευθερώσει τον Άριελ.

 

Η μαγεία, λοιπόν,  είναι κεντρικό θέμα στην Τρικυμία, καθώς είναι το στοιχείο που δένει την πλοκή. Ο Πρόσπερο κατέχει τόσο μεγάλη δύναμη στο έργο λόγω της ικανότητάς του να χειρίζεται τη μαγεία και να ελέγχει το πνεύμα του Άριελ. Εξαιτίας της μαγείας προκλήθηκε η Τρικυμία, τα γεγονότα μεταξύ των ναυαγών στο νησί, καθώς και οι παραισθήσεις και η μαγευτική μουσική του Άριελ. Κατά πολλούς, η μαγεία αναφέρεται στη γραφή του ίδιου του Σαίξπηρ: στο τέλος, όπως ο Πρόσπερο αποκηρύσσει την υψηλή του τέχνη, έτσι κι ο Σαίξπηρ δηλώνει την απόσυρσή του από τη θεατρική συγγραφή.

Αυτή η «μαγεία» έχει αποδοθεί πραγματικά εξαιρετικά από την διασκευή που έχει κάνει η Μερόπη Βλάχου και από τα μολύβια της Κατερίνας Αντωνοπούλου. Με έναν μοναδικό τρόπο μπορεί κανείς να διεισδύσει σε αυτό που προτείνει ο Σαίξπηρ: το καλό παράδειγμα αντί της εκδίκησης ώστε να δοθεί χρόνος στις αξίες της τιμιότητας και της ηθικής, να αναπτυχθούν και να επικρατήσουν -έστω και συμβολικά- στον κόσμο μας.

Το εικονογραφημένο βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μολύβι (Ιούνιος 2021). Από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφορούν τα έργα της Μ.Βλάχου: «Δωδέκατη νύχτα» (εικον.Κ.Αντωνοπούλου), «Ιλιάδα» (εικον.Ιωάννα Αμπατζή), «Οδύσσεια» (εικον.Ιωάννα Αμπατζή). Ο «Διογένης, ο σκύλος», το πρώτο βιβλίο της Μ.Βλάχου κυκλοφορεί από τις εκδ.Βάρφη.

 

Κατερίνα Αθανασίου

Κατηγορία: 

Σχόλια - Facebook Comments