ΜΙΚΡΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ - ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΔΕΑ ΜΑΣ
Από το χαρτί υγείας και το γιαούρτι μέχρι τον καφέ και τα πατατάκια, οι κατασκευαστές μειώνουν αθόρυβα τα μεγέθη των συσκευασιών χωρίς να μειώνουν τις τιμές. Ονομάζεται «shrinkflation» (σαν να λέμε «συρρικνισμός» κατά το πληθωρισμός) και επιταχύνεται παγκοσμίως.
Στις ΗΠΑ, ένα μικρό κουτί γνωστής μάρκας έχει τώρα 60 χαρτομάντιλα. Πριν λίγους μήνες είχε 65. Ορισμένα γιαούρτια έχουν συρρικνωθεί από 150 γραμμάρια σε 127. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα κουτιά του καφέ «αδυνάτισαν» από τα 100 γραμμάρια στα 90. Στην Ινδία, ένα υγρό σαπούνι πιάτων έχει «μαζέψει» από 155 ml σε 135 ml.
Η τακτική αυτή δεν είναι νέα, λένε οι ειδικοί. Ωστόσο, γιγαντώνεται σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού, καθώς οι εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν το αυξανόμενο κόστος των συστατικών, της συσκευασίας, της εργασίας και της μεταφοράς. Ο παγκόσμιος πληθωρισμός στις τιμές καταναλωτή αυξήθηκε κατά 7% τον Μάιο, ρυθμός που πιθανότατα θα συνεχιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την S&P Global.
«Ερχεται κατά κύματα. Τυχαίνει να βρισκόμαστε σε ένα παλιρροϊκό κύμα αυτή τη στιγμή λόγω του πληθωρισμού», εξηγεί ο Εντγκαρ Ντβόρσκι, συνήγορος καταναλωτών και πρώην βοηθός γενικός εισαγγελέας στη Μασαχουσέτη, ο καταγράφει αυτό το φαινόμενο εδώ και δεκαετίες.
Ο ίδιος άρχισε να παρατηρεί μικρότερα κουτιά στο διάδρομο των δημητριακών το περασμένο φθινόπωρο. Εκτοτε η κατάσταση αυτή έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις.
Τα παραδείγματα είναι δεκάδες και σε ευρεία γκάμα προϊόντων. Σύμφωνα με τον Ντβόρσκι, οι κατασκευαστές επιλέγουν τη συγκεκριμένη τακτική επειδή γνωρίζουν ότι οι πελάτες θα παρατηρήσουν τις αυξήσεις των τιμών, αλλά δεν θα παρακολουθούν το καθαρό βάρος ή μικρές λεπτομέρειες, όπως τον αριθμό των φύλλων σε ένα ρολό χαρτιού υγείας.
Οι εταιρείες επιστρατεύονται, επίσης, κόλπα για να αποσπάσουν την προσοχή των πελατών από τη μείωση του μεγέθους, π.χ. χρησιμοποιώντας συσκευασίες με φωτεινές νέες ετικέτες που μαγνητίζουν τα βλέμματα των αγοραστών.
Eταιρεία-κολοσσός άρχισε πρόσφατα να καταργεί τα μπουκάλια των 946 ml και να λανσάρει άλλα με 828 ml σε ευρέως διαδεδομένο αναψυκτικό της. Η μετάβαση είχε δρομολογηθεί εδώ και χρόνια και δεν σχετίζεται με το τρέχον οικονομικό κλίμα, υποστηρίζουν οι υπεύθυνοί της. Αλλά δεν απάντησαν στο ερώτημα του Associated Press γιατί η έκδοση με τα λιγότερα ml είναι πιο ακριβή.
Σχόλια - Facebook Comments